(incl. toevoegingen en onttrekkingen, bedragen x € 1.000) | |||||||||||
f | Begroting | Realisatie t/m | Prognose resultaat | ||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Activiteit | Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Lasten | Baten | Saldo | |||
Openbaar vervoer en Verkeer | 67.727 | 5.420 | 62.308 | 35.844 | 1.582 | 2.199 | V | 0 | 2.199 | V | |
Parkeren | 50.828 | 3.112 | 47.716 | 19.748 | 659 | 3.664 | V | 0 | 3.664 | V | |
Vennootschapsbelasting | 0 | 0 | 0 | -81 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Totaal | 118.555 | 8.532 | 110.023 | 55.511 | 2.241 | 5.863 | V | 0 | 5.863 | V |
Activiteit openbaar vervoer en verkeer (€ 2,2 mln. V)
Het aanbestedingstrajecten de daarbij benodigde goedkeuring (bestuurlijk traject) zorgt voor vertraging in de opstart van het project HOV verbinding. De pilot OV loopt vertraging op vanwege capaciteitsgebrek in het ontwikkelen van het aanmeldportal en het doorlopen van de aanbestedingsprocedure vanwege de grootte van de opdracht voor leverantie van ov chipkaarten met het reisproduct. Andere oorzaken zijn het gebrek aan capaciteit voor het programma Verkeersveiligheid en vertraging in projecten binnen het programma No-Regret (o.a. Velostrada Ombouw viaducten Vrije Busbaan). De tramlijnen 6 en 12 (inclusief Hobbemaplein) lopen fors uit in de tijd vanwege vertraging in de besluitvorming en met de MRDH wordt momenteel een nieuwe analyse gemaakt. Hiertegenover staat een lagere onttrekking van € 1,75 mln. aan de reserve verbetering duurzame mobiliteit op Programma Financiën.
Activiteit Parkeren (€ 3,664 mln. V)
Er wordt bij parkeren een voordeel verwacht van € 2,3 mln. door met name de besparing op parkeerautomaten. Door refurbished parkeerautomaten in te zetten in nieuwe parkeergebieden in plaats van nieuwe automaten aan te schaffen wordt flink bespaard op de aanschafkosten. Ook worden de parkeerautomaten voorzien van zonnepanelen. Hierdoor kan de gemeente flexibeler plaatsen, niet meer afhankelijk van het lichtnet. Met als resultaat dat er minder automaten nodig zijn dan vooraf voorzien was.
Verder wordt een voordeel verwacht van € 1,2 mln. vanwege vertraging binnen het programma Kust (de voorbereiding pilot kost meer tijd) en de sluiting van de KJ stalling. Hier tegenover staat een lagere onttrekking van € 0,7 mln. aan de reserve verbetering duurzame mobiliteit op programma Financiën verrekend.
Nadere informatie parkeren
In de begrotingsretraite is besloten dat de baten voor parkeren voortaan op programma 15 (Financiën) begroot en verantwoord worden. De lasten staan op programma 12 (Mobiliteit). Voor de helderheid is de toelichting op zowel lasten als baten als één geheel op programma mobiliteit opgenomen.
Lasten
Op basis van de actuele inzichten worden lagere lasten verwacht. Dit voordeel is verwerkt in de prognose van programma 12 Mobiliteit en wordt veroorzaakt door besparingen op parkeerautomaten. Door refurbished parkeerautomaten in te zetten in nieuwe parkeergebieden, in plaats van nieuwe automaten aan te schaffen, wordt er flink bespaard op de aanschafkosten. Ook worden de parkeerautomaten voorzien van zonnepanelen, waardoor ze flexibel geplaatst kunnen worden. Hierdoor zijn er minder automaten nodig dan vooraf was voorzien.
Baten
Voor de baten is de prognose niet bijgesteld. Er zijn risico's die mogelijk tot lager baten leiden, maar tegelijkertijd krijgen we mogelijk, net als vorig jaar, een voordeel op straatparkeren. Mogelijke risico’s betreffen onder andere; lagere naheffingen (oa door een hogere betalingsbereidheid), , het afboeken van oninbare heffingsaanslagen uit het verleden en restitutie bewonersvergunningen (het aantal bewonersvergunningen is in lijn met de prognose maar hier moet nog restitutie geboekt worden)
Recent is de voortgangsbrief uitvoering Parkeerstrategie 2024 (Ris 319386 9 september 2024) aan de commissie leefomgeving verstuurd. De nu bekende effecten zijn verwerkt in de raming van de Begroting. Andere aanpassingen uit de brief (aanpassen venstertijden, differentiëren vergunningstarieven en samenvoegen parkeergebieden) worden tzt met aanpassingen van de in de Verordening Parkeerreguleringen parkeerbelastingen separaat voorgelegd aan de raad. Hierbij zullen ook de financiële consequenties worden opgenomen.